Czynności Notarialne - Kraków - Notariusz Monika Suchecka

Czynności notarialne

Czynności notarialne

Do zakresu czynności notarialnych dokonywanych w naszej Kancelarii należą:

Notariusz – kim jest i co robi?

Notariusz, określany również mianem rejenta, jest prawnikiem wykonującym czynności notarialne i upoważnionym do sporządzania aktów notarialnych. To zawód zaufania publicznego. Sporządzane akty notarialne, które są wymagane w przypadku wielu czynności prawnych, mają charakter dokumentów urzędowych. Notariusz pobiera za swoje usługi taksę notarialną, czyli opłatę ustaloną rozporządzeniem ministra. Wysokość tej kwoty będzie zależna od rodzaju i wartości podjętej czynności. Więcej informacji na temat pracy notariusza i związanych z nią regulacji można znaleźć w ustawie Prawo o notariacie.

Czynności notarialne

Notariusz jest płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych, spadków i darowizn. W związku z wykonywaną funkcją pobiera i odprowadza opłaty sądowe. Czynności notarialne wymagają dostarczenia notariuszowi oryginalnych dokumentów, które są następnie poddawane szczegółowej analizie, m.in. pod kątem prawidłowości i zgodności z obowiązującymi przepisami. Wówczas możliwe jest określenie, czy przedstawiona dokumentacja stanowi podstawę do sporządzenia konkretnej czynności notarialnej. Decyduje to również o bezpieczeństwie przeprowadzenia danej czynności oraz ilości czasu potrzebnej do jej realizacji.

czynności notarialne

Krakowski Notariusz - zakres czynności

  1. sporządzanie aktów notarialnych, w tym między innymi:
    • umowy sprzedaży
    • umowy przedwstępne
    • umowy deweloperskie
    • umowy darowizny
    • umowy zniesienia współwłasności
    • umowy działu spadku
    • umowy spółki
    • umowy przeniesienia własności nieruchomości
    • umowy zamiany
    • akty ustanowienia służebności gruntowych i osobistych
    • testamenty
    • umowy majątkowe małżeńskie
    • umowy o podział majątku wspólnego
  1. sporządzanie aktów poświadczenia dziedziczenia
  2. sporządzanie innych czynności notarialnych, w szczególności:
    • sporządzanie poświadczeń
      1. sporządzanie protokołów (w tym m.in. protokoły Zgromadzeń Spółek, Zebrań Wspólnot Mieszkaniowych)
    • prowadzenie depozytu dokumentów, pieniędzy i papierów wartościowych
    • sporządzanie wypisów, odpisów i wyciągów z dokumentów
    • sporządzanie projektów aktów, oświadczeń i innych dokumentów